0

Interviu cu Dan Stefan. Despre succes si cultura organizationala, a la francaise

Cu ocazia desemnarii pentru al treilea an consecutiv „Cel mai bun angajator al anului”, in cadrul studiului Aon Best Employers, Dan Stefan, manager Autonom a prezentat viziunea sa asupra managementului etic si a culturii organizationale, intr-un interviu acordat recent publicatiei Le Petit Journal.

Dan nu crede in retete de succes si abordari stiintifice asupra managementului progresiv, intrucat acesta nu este o stiinta exacta. Cel mai mult conteaza in ce stadiu al afacerii te afli, in ce context economic si cultural activezi, dimensiunea afacerii, tehnologia utilizata si mediul de afaceri in continua schimbare: „Iata de ce trebuie sa te autoeduci si sa lucrezi mult ca sa-ti dezvolti cunostintele, valorile, caracterul si puterea de adaptare – esentiale nu doar in afaceri, ci in viata, in general. Acestea sunt resorturile care te pot ajuta sa te reinventezi si chiar sa cresti in perioadele de criza”, considera managerul nostru.

De ce a ales sa faca afaceri in Romania? Fiindca aici sunt multe de facut. Cu o abordare noua, investitii si mai mult know-how, poti creste nivelul si avea succes. In plus, aici, in Romania, putem citi azi „ziarul de maine”, observand si adoptand modele de succes din alte tari, precum Polonia sau Franta. Astfel putem „arde” unele etape si implementa din prima cele mai bune tehnologii.

Secretele succesului Autonom? Cultura organizationala bazata pe etica, valori, dezvoltare personala si munca in echipa.
Paradoxal sau nu, compania nu-si recompenseaza angajatii prin comisioane la vanzari, toate salariile sunt fixe (dar cresc constant, pe baza evaluarilor profesionale periodice). De ce aceasta schimbare de paradigma? Modelul de afaceri bazat pe comisioane pentru vanzari este deja demodat, datand din perioada comis-voiajorilor care bateau din poarta in poarta pentru a-si creste sansele de castig, functionand uneori cand este vorba despre taskuri simple si repetitive. In timp insa, economia a evoluat, mediul de afaceri a devenit mai performant si s-au schimbat nevoile si asteptarile angajatilor. Acum oamenii au alte aspiratii si motivatii, au ajuns la alt nivel in piramida lui Maslow. Implicit, vechile modele de business nu mai dau aceleasi rezultate, trebuie adaptate.

Modelul „carrot and the stick” (morcovul si batul) nu-i mai motiveaza pe angajati, psihologii ne spun de mult. Acum, angajatii sunt stimulati daca li se acorda autonomie, prin dezvoltare personala si stima de sine. Iata de ce noi am ales sa recompensam performanta intr-o alta maniera: investim resurse in dezvoltarea personala a intregului personal, stimulam coeziunea in echipa si valorizam reusitele colective. Noi nu avem „vedete”. Suntem genul de echipa care castiga impreuna un campionat printr-o dinamica buna a muncii, fara sa mizeze pe un „star”. Nu ne intereseaza atat de mult rezultatele in sine, ci tot ceea ce duce la acestea, precum competentele, comportamentul, actiunile – odata acestea indeplinite, vine si succesul. „Daca te concentrezi prea mult asupra rezultatelor financiare, cum se intampla in multe companii, din pacate, nu evoluezi.” Desigur, asta functioneaza in cazul nostru, poate nu pentru toti.

Cum se pot determina valorile unei companii?
Trebuie analizate acele criterii pe baza carora iei decizii de afaceri, spune Dan. Daca acestea sunt cele clasice (rezultate, cifre, performanta), nu e nimic negativ, doar ca si valorile vor merge in aceeasi directie, implicit. De asemenea, conceptul clasic de a aduce valoare pentru actionari este depasit. Astazi, trebuie acordata importanta nu doar actionarilor, ci si angajatilor, clientilor, furnizorilor, partenerilor, autoritatilor, comunitatii, mediului etc. Toate acestea devin tot mai importante pentru succesul financiar si pentru valorile unei companii, pe termen lung.

”Un mare avantaj in antreprenoriat este ca poti scrie regulile si le poti schimba.”
Nu mai poti aplica regulile de management inventate in secolul al 19-lea, in timpul revolutiei industriale. Continuam sa aplicam aceleasi principii de management de acum 200 de ani si de aici apar multe dintre problemele si crizele noastre de identitate. De pilda, ultimele rezultate ale studiului Gallup privind gradul de implicare a angajatilor arata ca, in SUA, doar 30% dintre angajati se simt implicati in munca lor, ceea ce e destul de ingrijorator. La nivel global, rata e de 13%, deci 9 din 10 persoane merg la munca doar pentru ca au semnat un contract. E pacat ca atat de multi oameni isi petrec o mare parte din viata intr-un loc de munca pe care il considera o constrangere. In companie, noi avem un grad de implicare de 85% in randul angajatilor, destul de ridicat comparativ cu rata globala de 13%. Angajatii nostri se simt in siguranta si lucreaza bine impreuna – elemente foarte importante in cultura noastra organizationala.

Planul Autonom? „Aspiram sa devenim un model autentic de afaceri, iar aceasta viziune se bazeaza pe dezvoltarea personala a angajatilor.” In compania noastra avem o regula: toti autonomii trebuie sa citeasca cel putin o carte de afaceri pe luna – este sarcina mentionata in fisa postului si criteriu de performanta. Exista o corelatie intre performanta angajatilor si preocuparea lor pentru dezvoltare personala, etica si respectul pentru valori. Dorim sa inoculam angajatilor nostri dorinta de a se dezvolta, de a deveni zi de zi o versiune proprie mai buna. Si tocmai acest lucru este si motivul reusitei noastre, considera Dan.

Interviul integral, in franceza, il puteti citi aici. Lectura placuta!

In categoria: Autonom, in presa, Despre Autonom, Interviuri Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

Din aceeasi categorie

Promovati

Comentati

Submit Comment

© 2017 Autonom Rent A Car Blog. Toate Drepturile Rezervate.