Cum dezvoltam mediul romanesc de afaceri?

Toti ne intrebam adesea ce si cum am putea face pentru a ne dezvolta si pentru a contribui la cresterea mediului de afaceri, per ansamblu. De-a lungul anilor, si noi, autonomii, am invatat si experimentat diverse metode si strategii, iar unele au dat roade, in cazul nostru. Daca sunteti curiosi, iata, in acest material video, cateva posibile idei desprinse din experienta noastra, formulate de Marius Stefan – fondator si CEO Autonom, in cadrul conferintei „Capitalul privat romanesc – o sansa pentru dezvoltarea economica a Romaniei”.

Organizata de Ziarul Financiar si Banca Transilvania, conferinta a avut loc astazi, 18 noiembrie, si a atras circa 300 de antreprenori si manageri din toata tara. S-au dezbatut diverse probleme ale mediului de afaceri romanesc si posibilitatile de dezvoltare a acestuia prin surse de finantare, investitii, schimbari prin educarea angajatilor sau implicare civica in comunitatile locale. Totodata, au fost prezentate cele mai reusite initiative anteprenoriale romanesti, posibile abordari in export, variante de exit din business (prin vanzarea partiala sau totala catre fonduri de investitii), masuri de crestere a productivitatii si ce bune practici se pot adopta de la investitorii straini etc.

Conform unui studiu publicat de Ziarul Financiar in decembrie 2015, firmele cu capital privat romanesc reprezinta 47% din totalul companiilor care activeaza in tara noastra. In ciuda numeroaselor impedimente (criza economica, impredictibilitatea mediului fiscal, numarul mare de taxe si impozite, lipsa reformelor in administratia de stat, infrastructura precara etc.), firmele romanesti „sunt mai profitabile decat cele straine, dar mai indatorate, sunt prezente mai ales in estul tarii, domina in agricultura, industria alimentara si constructii si au o valoare adaugata mai mare decat firmele straine in industrie, constructii si servicii”, precizeaza ZF.

Voi cum credeti ca am putea dezvolta si sustine impreuna afacerile romanesti?

Mai multe informatii despre eveniment puteti afla de aici si aici.
Inregistrarea video integrala a conferintei

UPDATE: Ziarul Financiar a publicat si concluziile evenimentului: “Un capital romanesc mai puternic va atenua impactul unei noi crize”, considera antreprenorii din tara noastra. Ce avem de invatat din experienta altor tari, dar si cum putem inova pentru a vedea schimbari vizibile aflam din declaratiile managerilor-speakeri, printre care si Marius, care a oferit exemple concrete de implicare civica si initiativa. De pilda:

“Daca simtiti ca ati ajuns la o limita, ca nu sunteti sprijiniti de stat, concurenta este neloiala, incercati si alte piete. Noi asta am făcut. Acum un an si jumatate am deschis o companie in Ungaria ca sa vedem daca ce a avut succes in Romania poate sa aiba si in alta tara. Acum, dupa un an si jumătate, vedem ca da, este o companie profitabila, in crestere, si ne gandim sa intram pe alte piete. Si, chiar daca aceasta experienta nu va avea succes, va garantez ca veti putea invata foarte multe din aceasta experienta. Sunt putini antreprenori care incearca”, a mentionat Marius.

Si ceilalti antreprenori prezenti la eveniment au subliniat importanta sustinerii companiilor romanesti. Iata cateva dintre ideile mentionate in cadrul conferintei:

  • „Exista o nevoie de un capital romanesc. […] O eventuala retragere de capital sau criza financiara este mult mai bine atenuata daca prezenta capitalului romanesc este mult mai puternica“ – Dan Minu­lescu, CEO al grupului Macromex.
  • „Mi-as dori sa constituim asociatii puternice si sa nu asteptam ca politicul sa isi indrepte privirea catre noi. Inca nu stim valoarea asocierii si a luptei pentru ceea ce ne dorim. Ar trebui sa constituim organizatii puternice si, atunci cand dorim ceva sa mergem la guvernanti si sa dialogam, sa gasim un limbaj comun astfel incat sa schimbam lucrurile asa cum vrem. Cred ca sta in puterea noastra sa putem face acest lucru” – Adrian Mihai, unul dintre fondatorii FAN Courier.
  • „Investitorii straini au investit in industrii care aduc valoare adaugata. Cred ca aici este un minus al capitalului autohton, nu exista inca forta suficienta pentru a investi in acest tip de industrii, la care se adauga competitia cu multinationalele. Un program coorent pentru industriile care aduc valoare adaugata in economie ar face foarte bine capitalului autohton” – Andrei Dudoiu, director general adjunct al Bancii Transilvania.
  • „Multinationalele pot deschide mai usor usi pentru ca vin cu alta anvergura, lucru care, din punctul meu de vedere, nu ar trebui sa se mai intample. Companiile romanesti ar trebui sa fie tratate daca nu egal, mai bine decat cele multinationale deoarece capitalul romanesc ramane aici” – Mircea Varga, CFO in cadrul Tiriac Holding.
  • Mihaela Draghini, PR manager in cadrul Romaqua Group, cea mai mare companie romaneasca din industria bauturilor si cel mai mare angajator din domeniu, confirma ca antreprenorii romani nu sunt tra­tati de autoritati la fel ca investitorii straini: „Exista o discrepanta intre declaratii si realitate. […] Nu suntem tratati cu seriozitate, ci cu indiferenta”
  • „Nu putem astepta mereu dupa guvernanti. Noi deja am facut doua clase profesionale in Filipesti si deja tinerii vin si lucreaza cu jumatate de norma vara. Trebuie sa ne adaptam la ce se intampla in piata. Programa este tot mai complexa, se creeaza o elita, iar restul raman analfabeti. Scoala romaneasca lucreaza doar cu elitele, acestea pleaca in afara si noi ramanem cu analfabetii” – Radu Timis, proprietarul companiei procesatoare de carne Cris-Tim.

Conferinta „Capitalul privat romanesc – o sansa pentru dezvoltarea economica a Romaniei” a avut loc, pe parcursul acestui an, in Timisoara, Sibiu, Pitesti, Brasov, Iasi, Craiova, Alba Iulia, Constanta, Cluj-Napoca, Oradea, Galati, Baia Mare si Bucuresti si a atras circa 3000 de antreprenori, manageri, bancheri si reprezentanti ai autoritatilor locale, care au dezbatut problemele cu care se confrunta si au propus solutii pentru cresterea capitalului autohton.

Mai multe concluzii desprinse din cele 12 editii ale evenimentului va invitam sa cititi in acest articol. Spor in afaceri va dorim!