0

O companie de poveste sau povestea unei companii de succes

30 de ani de activitate, 30 de ani frumoși, 30 de ani de evoluție, 30 de ani de prietenii, 30 de ani de cariere, 30 de ani de povești de viață, 30 de ani de parteneriate, 30 de ani de bucurii, 30 de ani de experiență, 30 de ani de provocări, 30 de ani de lectură, 30 de ani de bancuri, 30 de ani de zâmbete, 30 de ani de profunzime, 30 de ani de încurajari, 30 de ani de antreprenoriat, 30 de ani de implicare, 30 de ani de fapte bune, 30 de ani de mașini, 30 de ani de reparații, 30 de ani de produse de calitate, 30 de ani de reinventare, 30 de ani de inițiative, 30 de ani emoționanți, 30 de ani plini, 30 de ani de seriozitate, 30 de ani de comunicare, 30 de ani de afacere de familie, 30 de ani de poveste și de povestit.

 

Orice poveste începe cu „a fost odată” și se termină cu „au trăit fericiți”. Povestea „Ștefan și Compania” are un început, dar nu și un final, pentru că a fost atât de bine construită, încât a reprezentat un exemplu și un model pentru altele, care îi vor asigura perpetuarea.

Să ne întoarcem puțin la începuturile companiei. Martie 1991, la 1 an si 3 luni de la Revoluție. Atunci când majoritatea oamenilor erau încă debusolați și nu știau încotro s-o apuce, domnului Ștefan i-au venit ideea și curajul de a începe ceva pe cont propriu. O privatizare, un termen destul de des întâlnit în acea perioadă. O privatizare în domeniul auto.

Înainte de a relata începuturile, să povestim puțin despre doamna și domnul Ștefan. Tânăra doamnă Elena Ștefan, în vârstă de 39 ani, era singurul anticar din Piatra-Neamț. Trăia și respira printre rafturile cărților, de unde își lua energia, își dezvolta în permanență cultura generală și unde interacționa cu o anumită categorie de oameni, cu cei iubitori de lectură și de frumos. O doamnă elegantă, elevată, de o finețe rar întâlnită și cu un suflet enorm, mama a doi copii care aveau să devină unii dintre cei mai apreciați antreprenori din România (fondatorii Grupului Autonom) și soția sau „compania” (așa cum avea să fie cunoscută ulterior) domnului Georgică Ștefan.

Inconfundabilul și șarmantul domn Ștefan s-a evidențiat, încă din copilărie, prin spiritul său antreprenorial. Copil fiind, domnul Georgică a gândit o mică afacere prin care își închiria bicicleta. Și, dacă ar fi să mergem și mai în urmă, la copilăria timpurie, vom găsi un băiețel care se oferea să le conducă acasă pe domnișoarele care veneau la mama lui, pentru a-și face rochii de ocazie. Să nu credeți însă că le conducea gratuit. Avea grijă să primească, în schimb, măcar câte o sărutare pe obraz.

Dăruit cu astfel de genă de antreprenor, nu i-a fost greu, imediat după Revoluție, să genereze multe idei inovatoare. A ajuns, la un moment dat, să aibă atât de multe, încât a fost nevoit să-și achiziționeze o colecție generoasă de pălării, pentru a le mai ține în frâu.

Și, uite așa, tinerii soți Ștefan se gândesc să pună bazele unei mici afaceri. Și cum putea începe o așa poveste, dacă nu pornind de la prima dragoste, cartea?! Și unde puteau să își așeze „cartierul general” pentru o astfel de inițiativă?! Lângă altă afacere de același fel, care avea să îi provoace și să îi testeze zilnic. Pentru că, doar înfruntând concurența, un alt business de același fel, aveau să descopere, să se descopere și să crească. Nu ca Făt-Frumos, într-o zi cât alții în șapte, dar armonios și cu sens. Cu sensul de a da valoare muncii lor și de a putea transmite și clienților că dragostea de carte și valoarea pe care aceasta o aduce nu este nici superficială, nici trecătoare și nici măcar nu se demodează. Iar perioada era una prielnică, iubitorii de carte luând cu asalt libraria și făcându-i pe soții Ștefan să extindă afacerea prin deschiderea a încă două puncte de vânzare de carte, ceea ce a dus la apariția primilor 2 angajați ai firmei. Iar, mai apoi, cartea s-a vândut în locuri total neașteptate: pe holurile spitalului, policlinicii și chiar  tribunalului.

 

Și, deși sună a poveste de succes cap-coadă, în realitate efortul a fost unul pe măsură: drumuri nenumărate în căutarea de titluri demne de oferit clienților, implicarea directă în vânzări, în strategii și dezvoltare. Și viziune în afacere, lucru nemaiauzit și testat în acele vremuri de început în ale antreprenoriatului.

Dar în această poveste avem doi protagoniști: unul, doamna Elena Ștefan, care trăia și respira carte și al doilea, domnul Georgică Ștefan, care trăia și respira antreprenoriat. Pentru că pasiunea pentru carte a fost satisfăcută într-o piață insuficient acoperită, nu a fost greu de identificat alte nevoi.

Anii de după revoluție au fost ani frumoși, nebuni și nesiguri. Libertatea câștigată cu greu le-a dat oamenilor posibilitatea de a-și testa idei și pasiuni, de a se pune în situații noi și provocatoare, iar soții Ștefan nu au stat pe gânduri. Economia se dezvolta și diversifica, oamenii începeau să prindă gustul capitalismului.

Mașinile, cândva obiecte exotice, încep să devină prezențe obișnuite în peisajul urban, prilej de analiză a pieței și de încă o idee de pus în practică: un magazin de piese auto, care să deservească clienții acestei nișe. Tot în cadrul aceleiași companii: Ștefan și Compania.

 

Treizeci de ani de antreprenoriat descriși în câteva rânduri, fără să uiți ceva sau să nedreptățești altceva, pare o treabă greu de făcut. Așa și este. Iar dacă iei două pasiuni, cartea și mașinile, și încerci să le combini, nu pare că are să iasă vreo mare chestie. Dacă mai adaugi și alte ingrediente, ca papetăria și articolele gospodărești, iar apoi adaugi un service auto treaba-i gata. Și vine realitatea care ne arată că un astfel de „mariaj” chiar există și funcționează. De 30 de ani, cât o viață în doi, cât un viitor ori câte 30.

Iar într-o zi, pe când se afla în vizită în America, acolo unde fiul său, Marius, își făcea studiile, au închiriat o mașină pentru o călătorie, iar domnul Ștefan a fost uluit de-a dreptul de faptul că cineva a avut încredere să le dea mașina. Ca un flash, închirierea bicicletei i-a apărut în minte și totul a căpătat sens. Dar acum vremurile s-au schimbat, iar oamenii au găsit un nou mijloc de deplasare mai rapidă: mașina. Și te gândești să suplinești și această nevoie. Rezultatul?! Chiar funcționează. La nivel local însă lucrurile nu aveau să se dezvolte prea mult în această direcție, iar ideea chiar era una căreia să îi acorzi atenție.

Între timp copiii crescuseră, se formaseră la cele mai prestigioase școli și păreau pregătiți să se arunce în lumea antreprenorilor. Bine zis și inspirat făcut: 15 ani mai târziu, compania de închirieri auto din Piatra Neamț, Autonom, devine lider național în servicii de mobilitate, cu un parc auto de 9000 de mașini și acoperire pe întreg teritoriul României, dar și cu prezență internațională în Ungaria și Serbia.

Da, este o poveste de succes, care a trecut proba timpului și care a fost gândită și îndreptată spre viitor. Pentru că într-acolo s-au îndreptat toate acțiunile și scopurile antreprenorilor noștri. Iar în spatele poveștii se găsesc încă și mai mulți oameni, care au crezut și pus umărul zi de zi pentru ca această poveste să se întâmple, în fiecare zi mai frumos. Iar grija pentru oameni a familiei Ștefan le-a adus angajați loiali, mulțumiți și fericiți. Și nu sunt cuvinte mari, dacă ne gândim că în toate companiile grupului sunt și astăzi oameni care sunt de la început acolo: de 30, de 20 sau de 15 ani. Iar nou-veniții nu fac decât să se îndrăgostească de acest loc, pentru că este unul ideal de creștere, de învățare și de dezvoltare personală.

Pornind de la dragostea de carte și de învățare, această afacere de familie s-a dezvoltat de la an la an, diversificându-se și în alte domenii, dar niciodată uitând de baza formării noastre: educația. Și, firesc, dacă ai succes trebuie să pui la rându-ți umărul în a-i ajuta și pe ceilalți care nu au acces la cel mai important „motor” al devenirii lor – școala și accesul la educație. În acest fel a luat naștere, în anul 2012, Fundația Autonom, care are ca principal scop implicarea în educație, sub toate formele ei. Iar toți angajații grupului de firme sunt voluntari în această inițiativă, trăind și experimentând zilnic ceea ce numim simplu „a dărui”. Timp, cunoștințe, bani, empatie și iubire.

In categoria: Autonom, in presa

Din aceeasi categorie

Promovati

Comentati

Submit Comment

© 2021 Autonom Rent A Car Blog. Toate Drepturile Rezervate.